Likier kawowy

18+ Idealny pomysł na bożonarodzeniowy jadalny prezent dla miłośników kawowych trunków :) Domowe likiery są proste i szybkie w przygotowaniu, a dodatkowo moc możecie dowolnie regulować, według własnych preferencji. Dziś mam dla Was przepis na likier kawowy, który może być idealnym zwieńczeniem świątecznego deseru :) Jeśli lubicie takie domowe trunki polecam Wam także likier kukułka (KLIK) oraz likier krówkowy (KLIK). 

Składniki: 
400 ml mleka zagęszczonego niesłodzonego 
150 g cukru 
3 łyżki kawy rozpuszczalnej
3 łyżki gorącej wody 
220 ml wódki 



Mleko zagęszczone przelać do rondla, dodać cukier i podgrzać do czasu, aż cukier całkowicie się rozpuści. Kawę zalać 3 łyżkami gorącej wody i wymieszać do rozpuszczenia. Mleko całkowicie wystudzić i połączyć z kawą. Dolać wódkę i wymieszać. Likier przelać do butelki i wstawić do lodówki. Smacznego! 

Rady: Likier najlepiej smakuje po 1-2 dniach. Ilość wódki można dowolnie modyfikować wg własnych preferencji. 

Tarta z czekoladowym ganache i granatem

Krucha tarta z czekoladowym ganache, granatem i bezikami to prawdziwa uczta dla podniebienia :) Idealne ciacho na świąteczny stół. Pięknie się prezentuje i z pewnością zachwyci swym smakiem miłośników czekoladowych wypieków. Kruchy spód możecie przygotować nawet dzień wcześniej, a niedługo przed podaniem przygotować ganache i udekorować granatem i bezikami. Tarta najlepiej smakuje po schłodzeniu, dzięki temu też krem czekoladowy ma odpowiednią konsystencję i dobrze się kroi. Ganache można przygotować również z mlecznej lub białej czekolady - w każdym wydaniu będzie smakować wybornie :) 

Składniki (na blaszkę 35 cm x 11 cm): 
Ciasto:
200 g mąki pszennej 
100 g zimnego masła 
1 żółtko 
60 g cukru pudru 
1 szczypta soli 
1 łyżka lodowatej wody 
Ganache: 
200 g gorzkiej czekolady 64%
100 g mlecznej czekolady 
300 ml śmietany 30% 
Dodatkowo:
1/2 granatu 
5 małych bezików 





Mąkę przesiać z cukrem pudrem i solą. Dodać pokrojone w kostkę zimne masło i posiekać. Dodać żółtko i wodę. Szybko zagnieść ciasto ręcznie lub w robocie. Ciasto owinąć w folię spożywczą i schować do lodówki na ok. 40 minut do schłodzenia. Schłodzone ciasto rozwałkować na wymiar formy między dwoma arkuszami papieru do pieczenia. Wykleić formę zostawiając ok. 0,5 cm rant ponad formę. Spód ciasta nakłóć kilkukrotnie widelcem. Na cieście ułożyć arkusz papieru i obciążyć ciasto np. suchą fasolą lub ceramicznymi kulkami. Wstawić do nagrzanego do 190 stopni piekarnika i piec ok. 15 minut. Po tym czasie zdjąć obciążenie i dopiec ciasto przez ok. 20-25 minut. Ciasto wystudzić. 
Czekolady posiekać. Przełożyć do miski. Kremówkę podgrzać. Gorącą kremówką zalać czekolady. Odczekać pół minuty i mieszać trzepaczką, aż do uzyskania gęstego, szklistego kremu. Ganache wystudzić i wstawić do lodówki, aż nieco zgęstnieje. Gesty, ale płynny ganache wylać na upieczone ciasto, udekorować pestkami granatu i pokruszonymi bezami. Przechowywać w lodówce. Smacznego! 

Zapiekanka ziemniaczana z mięsem mielonym i pieczarkami

Pożywna zapiekanka z mięsem mielonym i pieczarkami to idealny pomysł na obiad jeśli nie macie czasu na długie gotowanie ;) Z powodzeniem możecie przygotować ją jako posiłek na dwa dni lub wykorzystać np. ziemniaki, które zostały z obiadu ;) Świetnie smakuje po odgrzaniu, kiedy smaki fajnie się przegryzą :) Będzie pysznie i do syta ;) Idealne jesienno-zimowe danie...


Składniki: 
1,2 kg ziemniaków 
500 g chudego mięsa mielonego np. od szynki 
300 g pieczarek 
1 duża cebula 
3 ząbki czosnku
1 łyżka koncentratu pomidorowego 
2 łyżki oleju
sól (do smaku) 
świeżo zmielony czarny pieprz (do smaku) 
1 łyżka majeranku 
2 łyżeczki suszonego tymianku 
1 łyżeczka słodkiej papryki 
Beszamel: 
2 łyżki masła 
2 łyżki mąki 
400 ml mleka 
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej 
1/3 łyżeczki soli 
1/4 łyżeczki białego pieprzu 
Dodatkowo: 
250 g żółtego sera np. gouda 



Ziemniaki ugotować na półtwardo w osolonej wodzie. Odcedzić, przestudzić i pokroić na plasterki. Na patelni na oleju zeszklić drobno posiekaną cebulę, dodać pokrojone na plasterki pieczarki i posiekany czosnek. Smażyć przez chwilę, aż pieczarki nabiorą złocistego koloru. Dodać mięso mielone, koncentrat, zioła, paprykę, sól i pieprz. Przesmażyć kilka minut. 
Beszamel: W rondlu rozpuścić masło, dodać mąkę i zrobić zasmażkę. Stopniowo dolewać mleka, cały czas mieszając trzepaczką. Kiedy sos zacznie gęstnieć zestawić rondel z ognia, doprawić solą, pieprzem, gałką i wymieszać. 
Na dnie naczynia żaroodpornego ułożyć plasterki ziemniaków polać beszamelem, posypać startym serem, ułożyć warstwę mięsa z pieczarkami i ponownie plastry ziemniaków. Warstwy układać, aż do wyczerpania składników. Ostatnią warstwę ziemniaków polać beszamelem i posypać serem. Zapiekankę zapiekać przez ok. 30 minut w 180 stopniach. Kroić po lekkim przestudzeniu. Smacznego! 

Czekoladowy mus z awokado

Kremowy mus z awokado i banana to przepyszna propozycja na zdrowy deser :) Idealnie smakuje z dodatkiem granatu i słonych prażonych pistacji. Możecie podawać go samodzielnie lub jako baza do warstwowych deserów np. z czekoladowymi, pokruszonymi ciasteczkami czy bezami. Taki mus to też świetny dodatek do ciast lub ciasteczek. 

Składniki: 
2 miękkie, dojrzałe awokado 
2 średnie banany 
1 łyżka gorzkiego kakao 
2 łyżki miodu 
1/2 średniego granatu
2 łyżki prażonych, solonych pistacji 




Awokado przekroić, usunąć pestkę i wydrążyć miąższ. Przełożyć na malaksera, dodać banany, miód i kakao. Wszystkie składniki zmiksować na gładki mus. W razie potrzeby dodać więcej miodu. Mus przełożyć do szklanek, udekorować pestkami granatu i posiekanymi pistacjami. Smacznego! 

Dyniowe kluski leniwe

Smak dzieciństwa w odmienionej formie :) Kluski leniwe z dodatkiem puree z dyni to proste i bardzo smaczne jesienne danie, które przygotowuje się w zaledwie kilka chwil. Polane masłem, posypane cukrem i z dodatkiem chrupiących podprażonych orzechów to prawdziwy comfort food :) 


Składniki: 
300 g twarogu półtłustego 
250 g puree z dyni* 
1 duże jajko
300 g mąki pszennej (mniej lub więcej w zależności od gęstości puree) 
3 łyżeczki domowego cukru waniliowego 
szczypta soli 
Dodatkowo: 
30 g stopionego masła 
cukier trzcinowy (do posypania) 
1/2 łyżeczki cynamonu 
3 łyżki orzechów włoskich 




Orzechy włoskie podprażyć na suchej patelni, wystudzić i posiekać. Twaróg przełożyć do miski, rozgnieść np. za pomocą tłuczka do ziemniaków, dodać puree z dyni i wymieszać łyżką. Dodać sól, cukier waniliowy, jajko i wymieszać. Stopniowo dosypywać mąkę mieszając. Kiedy ciasto będzie miało odpowiednią konsystencję, przełożyć je na deskę wysypaną mąką i partiami formować długie wałki ciasta. Kroić pod skosem na ok. 2 cm kawałki. Kluski gotować w osolonej wodzie przez ok. 2 minuty od wypłynięcia. Podawać od razu po ugotowaniu polane masłem, posypane cukrem i cynamonem z podprażonymi orzechami. Smacznego! 


Rady: 
*Aby zrobić puree z dyni należy pokroić dynię na kawałki, oczyścić z nasion, ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i upiec w piekarniku nagrzanym do 190 stopni do miękkości. Przestudzić, zdjąć skórkę i zmiksować.
Mąkę należy dosypywać stopniowo, ciasto powinno być miękkie, ale nie kleić się do rąk. 
Kluski można również polać bułką tartą podsmażoną na maśle. 


Jogurtowy deser z jabłkami

Jesień pachnie jabłkami z cynamonem :) Zgadzacie się? Obok tradycyjnych ciach z jabłkami, jak szarlotka (KLIK), jabłecznik królewski (KLIK) czy jabłkowy tort (KLIK) warto przygotować taki pyszny deser, który z powodzeniem można spałaszować także na śniadanie :) Banalnie prosty w przygotowaniu, aromatyczny i pyszny. Na osłodę jesieni w sam raz ;) 

Składniki (na 3 porcje):
2 duże jabłka 
1/2 łyżeczki cynamonu 
1 łyżeczka cukru 
1 łyżka wody 
400 g gęstego jogurtu naturalnego 
1 łyżka miodu 
100 g zbożowych ciasteczek czekoladowych 
bita śmietana 
20 g orzechów włoskich 




Jabłka obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne i pokroić na większą kostkę. Przełożyć na patelnię lub do małego rondelka posypać cynamonem, dodać cukier i łyżkę wody. Krótko podsmażyć, do czasu, aż jabłka będą lekko miękkie, ale nie rozgotowane. Całkowicie wystudzić. Do jogurtu dodać miód i wymieszać. Ciastka rozkruszyć w malakserze na piasek. Orzechy drobno posiekać lub zmielić w malakserze. Do pucharków wsypać ciastka, dodać jogurt i prażone jabłka. Udekorować bitą śmietaną i posypać zmielonymi orzechami. Podawać od razu po przygotowaniu. Smacznego! 


Crème brûlée

Francuski klasyk w najpyszniejszych wydaniu :)  Crème brûlée to pyszny, kremowy deser jajeczno-śmietankowy z charakterystyczną skorupką z karmelizowanego cukru. Słodki, niebiańsko dobry i odpowiedni zarówno na wyjątkowe okazje, jak i na weekendowy deser ;) Najlepiej smakuje mocno schłodzony z ciepłą zrobioną tuż przed podaniem "skorupką" z cukru. Banalnie prosta w przygotowaniu uczta dla podniebienia :) Łapcie przepis :D 


Składniki (na 3 porcje): 
250 ml śmietanki 30%
3 żółtka z dużych jajek
2 1/2 łyżki drobnego cukru do wypieków 
1 laska wanilii 
2 łyżki cukru trzcinowego lub brązowego (do posypania) 




Śmietankę przelać do rondla z grubym dnem. Laskę wanilii przekroić na pół i wydrążyć miąższ. Miąższ razem z całą laską dodać do śmietanki i podgrzać na wolnym gazie. Kiedy śmietanka zacznie lekko wrzeć, zdjąć ją z ognia i wystudzić. Usunąć laskę wanilii. W misce roztrzepać żółtka z cukrem, tylko przez chwilę, aby nie napowietrzyć masy. Wlewać cienką strużką przestudzoną śmietankę i wymieszać trzepaczką. Płynną masę jajeczno-śmietanową przelać za pomocą chochelki do kokilek lub naczyń do zapiekania. Ułożyć na blaszce, do blaszki wlać ciepłą wodę, tak, aby sięgała do ok. 1/3-1/2 wysokości kokilek. Piekarnik nagrzać do 100 stopni. Wstawić blaszkę i piec (grzałka góra-dół) przez ok. 45 minut, aż środek crème brûlée będzie lekko galaretowaty. Wyjąć kokilki i wystudzić. Wstawić do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Przed podanie wierzch deseru lekko osuszyć ręcznikiem papierowym, posypać cieniutką warstwą cukru trzcinowego i skarmelizować za pomocą palnika do crème brûlée. Podawać od razu. Smacznego! 

Rady: Jeśli nie posiadasz palnika można także krótko podgrzać deser na górnym poziomie piekarnika z funkcją grill, do czasu, aż cukier się rozpuści i skarmelizuje. 
Należy uważać, aby nie napowietrzyć masy jajecznej podczas mieszania jej z cukrem, a potem ze śmietaną. Deser podczas pieczenia nie powinien urosnąć. 
Zamiast laski wanilii można użyć 2 łyżeczek ekstraktu z wanilii. 
Jeśli masa po połączeniu ma wyczuwalne grudki, należy przelać ją przez sitko, aby była idealnie płynna. 
Do karmelizacji można użyć także brązowego cukru. 


Dyniowe racuchy

Pyszne, puszyste i pachnące cynamonem dyniowe racuchy to idealna opcja na jesienne śniadanie lub deser :) Jeśli macie zapas puree z dyni takie placuszki przygotujecie w zaledwie parę minut :) 


Składniki (na 8 szt.):
1 szklanka mąki pszennej 
2 jajka 
1/3 szklanki mleka 3,2%
1 1/2 łyżki cukru
2 łyżeczki cukru waniliowego 
1 łyżeczka suszonych drożdży 
1 łyżeczka cynamonu 
200 g puree z dyni*
olej (do smażenia) 
Do podania: 
miód 




Mąkę przesiać, dodać drożdże, cynamon, cukier i cukier waniliowy. W misce roztrzepać jajka z ciepłym mlekiem, dodać puree z dyni i połączyć. Dodać suche składniki i całość wymieszać. Na patelni rozgrzać olej. Na rozgrzany olej kłaść po 2 łyżki ciasta i formować placuszki. Piec na złoty kolor z obu stron. Przed podanie polać miodem. Smacznego! 

Rady: Aby zrobić puree z dyni należy pokroić dynię na kawałki, oczyścić z nasion, ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i upiec w piekarniku nagrzanym do 190 stopni do miękkości. Przestudzić, zdjąć skórkę i zmiksować.


Krewetki z czosnkiem, pietruszką i chili

Jeden z najprostszych i najpyszniejszych przepisów na krewetki :) Prawdziwa uczta dla podniebienia - obłędny maślano-winny sos i delikatne, rozpływające się w ustach krewetki ;) Eksplozja smaków i aromatów :) 


Składniki (na 2 porcje): 
300 g krewetek 
3 łyżki łagodnej oliwy z oliwek
3 łyżki masła 
50 ml wytrawnego, białego wina 
2 ząbki czosnku
1/2 papryczki chili 
1/4 pęczka natki pietruszki
sól morska świeżo zmielona
Do podania: 
bagietka
białe wytrawne wino 
cząstki cytryny 




Krewetki (jeśli używamy mrożonych) rozmrozić, oczyścić i dokładnie osuszyć. Czosnek i natkę posiekać drobno, papryczkę chili pokroić na plasterki. Na patelni rozgrzać oliwę i dodać masło. Kiedy masło się rozpuści dodać czosnek i krótko przesmażyć. Dodać krewetki, wlać wino i smażyć z każdej strony po ok. 1 minucie. Dodać posiekane chili oraz natkę, wymieszać. Doprawić solą. Podawać od razu po przygotowaniu z bagietką, cząstkami cytryny oraz lampką wytrawnego wina. Smacznego! 


Zupa krem z dyni z batatami

Pyszna, gęsta, kremowa i bardzo aromatyczna zupa z dyni z dodatkiem batatów i marchwi :) Idealna jako rozgrzewający posiłek po jesiennych wojażach :) Lekko słodka i pikantna jednocześnie. Kwintesencja jesieni :) Spróbujcie koniecznie takiego połączenia smaków :) 


Składniki: 
300 g dyni 
300 g (ok. 2 średnie sztuki) batatów
1 średnia marchewka
1 średnia cebula 
2 ząbki czosnku 
1 litr bulionu warzywnego lub wody 
1/2 łyżeczki kurkumy
3/4 łyżeczki curry 
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej 
1 łyżka oleju 
2 łyżki masła 
sól (do smaku) 
pieprz biały (do smaku) 
Dodatkowo (do podania): 
śmietana 30 %
groszek ptysiowy/grzanki 
kiełki jarmużu
czarny sezam 
pestki dyni 



W garnku na maśle i oleju zeszklić drobno posiekaną cebulę i czosnek. Dodać obrane i pokrojone w kostkę bataty, pokrojoną w kostkę dynię oraz marchewkę pokrojoną na plasterki. Wsypać przyprawy: curry, kurkumę, gałkę muszkatołową i krótko podsmażyć mieszając. Wlać bulion lub wodę i gotować na wolnym ogniu, aż warzywa będą miękkie. Zupę zmiksować na gładki krem i doprawić solą i pieprzem. Podawać gorącą ze śmietaną, groszkiem ptysiowym, kiełkami, sezamem i pestkami dyni. Smacznego! 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...