piątek, 14 lipca 2017

Najlepszy, naturalny dżem truskawkowy

Były lata, kiedy przetwory robiłam na okrągło i to w sporej ilości. Były też takie, kiedy po prostu nie miałam na to czasu. Jednak te smaki lata zamknięte w słoiku, budzą we mnie szczególne emocje. Pewnie dlatego, że w samym środku srogiej zimy, choć na chwilę przenoszę się w czas dzieciństwa, słońca, lata i ogródka babci :) Uwielbiam domowe przetwory :) Dżem truskawkowy, całkowicie naturalny, bez dodatku fixów i zagęstników to jeden z tych smaków, które pamiętam z dzieciństwa. Jeśli posiadacie swoje truskawki polecam Wam wypróbowanie tego przepisu. Taki dżem to idealny dodatek do kanapek, owsianek, deserów, tortów czy naleśników. A smak? Mmmm...zresztą sami spróbujcie :) 


Składniki (na ok. 9 słoiczków o poj. 200 ml):
2,5 kg świeżych truskawek 
750 g cukru
sok z 1 limonki lub z 1/2 cytryny 





Truskawki przebrać, umyć, osuszyć i usunąć szypułki. Większe truskawki przekroić na połówki, mniejsze pozostawić w całości. Niewielką ilość truskawek lekko rozgnieść tłuczkiem. Wszystkie truskawki umieścić w garnku z grubym dnem (na 2,5 kg owoców odpowiedni będzie garnek o pojemności ok. 5 litrów), zasypać cukrem i dodać sok z limonki lub cytryny. Truskawki zagotować na większym ogniu, przemieszać i gotować na bardzo małym gazie przez ok. 3-4 godziny, co jakiś czas mieszając. Pod koniec gotowania, należy pilnować, aby dżem nie przypalił się, mieszając częściej. Po ok. 3 godzinach zrobić test z talerzykiem. Wylać kroplę dżemu na schłodzony (w zamrażalce) talerzyk, jeśli dżem zastygnie, jest gotowy. Gorący dżem przelać do wymytych i wyparzonych słoików i od razu dobrze zakręcić. Słoiki z dżemem pasteryzować w garnku z wodą wyłożonym ściereczką (tak, aby słoiki się nie stykały), przez ok. 15-20 minut. Po pasteryzacji słoiki wyciągnąć na ściereczkę i obrócić do góry dnem. Pozostawić do całkowitego wystudzenia. Smacznego! 

Rady: Proces pasteryzacji można pominąć, jednak jeśli dodajemy mniej cukru, warto słoiki dodatkowo zakonserwować, dzięki temu będziemy mieć pewność, że dłużej przetrwają.  
Słoiki można także pasteryzować w piekarniku. 

6 komentarzy:

  1. Akurat w czerwcu narobiłam sporo dżemów, to chętnie teraz je wykorzystam w jakimś wspaniałym przepisie jak np. ten :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepszy dżem .Super przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyszedł mi sok, co mogłam zrobić źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo zależy od truskawek, jeśli są bardziej soczyste - puszczą więcej soku. Można dłużej pogotować bez przykrycia, do odparowania większej ilości płynu. Ewentualnie zebrać większą ilość soku i zapasteryzować - zimą będzie jak znalazł np. do herbaty, a resztę jeszcze podgotować. Dżem bez zagęstników raczej nie będzie tak gęsty jak ten z żelfixami, ponadto gorący dżem jest dosyć wodnisty, po wystudzeniu tężeje :)

      Usuń
    2. No nic z tej partii będzie sok bo przelałam już do słoików, ale spróbuję jeszcze raz :)

      Usuń
  4. Nareszcie znalazłam przepis na dżem bez żelfiksów i pektyn a.jednoczęśnie.z mniejszą ilością cukru. Dziękuję i polecam!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...