poniedziałek, 23 września 2013

Domowy ketchup

Przygotowanie domowego ketchupu wymaga sporo czasu - stania nad garnkiem, mieszania i pilnowania, ale jego smak rekompensuje cały wysiłek włożony w jego przygotowanie. Domowy ketchup jest znacznie lepszy w smaku od tego sklepowego, a co najważniejsze zawiera tylko naturalne składniki - zero chemii, konserwantów i zagęstników w postaci tajemniczej gumy ksantanowej. Przyprawy można dowolnie modyfikować, według własnego gustu i smaku. Niezbędna jednak jest sól, cukier i ocet, a właściwy aromat zapewnia czosnek, zioła i słodka papryka. Jeśli wolicie ketchup w wersji pikantnej zachęcam do sypnięcia większej ilości chili i pieprzu. Z tej porcji wychodzi około 10 małych słoiczków po 200 g, a każdy z nich smakuje słońcem, latem i dojrzewającymi w słońcu pomidorami. Poezja smaku dla cierpliwych :)

 
Składniki:
2 1/2 mięsistych, czerwonych pomidorów (ja użyłam różnych odmian z mojego ogródka)
400 g kwaskowych jabłek
400 g czerwonej papryki
50 g selera
200 g marchwi 
400 g cebuli 
2 łyżki soli
1/4 szklanki octu jabłkowego 6%
6-7 łyżek cukru
2 ząbki czosnku
3 łyżeczki słodkiej papryki
3 łyżki suszonych ziół (u mnie mieszanka ususzonych ziół z ogródka - bazylii, oregano, tymianku, majeranku, estragonu)
chili (do smaku)
pieprz czarny świeżo zmielony (do smaku)
2 liście laurowe
2 goździki



Pomidory umyć, osuszyć i pokroić na mniejsze kawałki, wrzucić do garnka. Marchew, seler, cebulę, jabłka obrać ze skórki lub/i usunąć gniazda nasienne. Dodać do pomidorów. Paprykę oczyścić i pokroić na na kawałki, dodać do reszty składników. Składniki ugotować do miękkości. Ugotowane składniki dokładnie zmiksować i przetrzeć przez sito do drugiego garnka. Ponownie wstawić na gaz i gotować ok. 1 godziny do zgęstnienia. Doprawić solą, pieprzem, chili, papryką, ziołami, przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Dodać ocet, liść, goździki i cukier. Gotować na wolnym ogniu przez 2-3 godziny do zgęstnienia, co chwilę mieszając. Kiedy ketchup będzie wystarczająco gęsty, usunąć liście laurowe, goździki, przelać do czystych słoików i zakręcić. Słoiki pasteryzować przez 20 minut. Smacznego!

5 komentarzy:

  1. muszę w końcu spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  2. kusi mnie domowy ketchup- jest dosyć prosty przepis w gazecie biedronkowej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze nie robiłam sama domowego ketchupu:), ale może się skuszę i zrobię w końcu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. robiłam podobnie :) niebo w gębie!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny smak :) Warto poświęcić trochę czasu i zrobić sobie taki ketchup ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...