niedziela, 17 marca 2013

Domowy zakwas na żurek

Przygotowanie domowego zakwasu na wielkanocny żurek jest bardzo proste. Wystarczy dobra mąka żytnie tzw. mąka żurek, przegotowana letnia woda i kilka przypraw. Smak żurku na domowym zakwasie jest o niebo lepszy od tego ugotowanego na gotowym produkcie. Polecam.


Składniki:
1 szklanka (250 ml) mąki żytniej "żurek"
1 litr przegotowanej letniej wody
4 ząbki czosnku
4 liście laurowe
4 ziela angielskie
5 ziaren czarnego pieprzu
1 czerstwa kromka chleba żytniego na zakwasie



Mąkę wsypać do słoika. Zalać (najlepiej wcześniej przefiltrowaną) przegotowaną , letnią wodą. Dodać obrane i nacięte ząbki czosnku, ziele, liście laurowe i pieprz. Na koniec dodać kromkę chleba. Słoik przykryć gazą i zawiązać gumką lub (jeśli robimy w garnku czy kamionkowym naczyniu) przykryć wieczkiem/pokrywką w taki sposób, aby był dopływ powietrza. Zakwas odstawić w ciepłe miejsce na 3-4 dni. Raz dziennie można zakwas przemieszać. Zakwas będzie gotowy, jeśli będzie miał przyjemny "kwaskowy" zapach. 

Rady: Dla wzbogacenia smaku do zakwasu można dodać 2-3 łyżki otrębów żytnich.
Dodanie kromki chleba do zakwasu sprawi, że ukisi się szybciej
W trakcie kiszenia warto sprawdzać smak zakwasu i dobrać odpowiednią dla siebie kwaskowatość.
Zakwas nie powinien mieć gorzkawego posmaku, znaczy to, że zbyt długo się kisił.
Gotowy zakwas można przelać do wyparzonych butelek lub słoików i przechowywać w lodówce. Należy wcześniej usunąć chleb i przyprawy.


9 komentarzy:

  1. w tym roku postanowiłam ugotować żurek sama od A-Z, zbieram przepisy na zakwas. Dziękuję za Twój :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma to jak żureczek z jajkiem na niedzielne śniadanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Żaden sklepowych zakwas nie może równać się takiemu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. muszę kiedyś się skusić:) raz robiłam, nie wyszło, ale może tym razem:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wczoraj mój mąż zrobił na kolację pyszny żurek...mniammmm :)

    OdpowiedzUsuń
  6. oj czas najwyższy nastawić. super zdjecia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Najlepszy jest zakwas domowy! Twój przepis jest super :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziś zrobiłam mam nadzieje , że wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja robie zakwas na starym chlebie poniewaz szkoda mi go wyrzucac.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...