czwartek, 7 lutego 2013

Oponki serowe

Oponki serowe to obowiązkowa pozycja na tłusty czwartek. Puszyste, delikatne i idealnie usmażone. Sekret ich smaku tkwi w cieście na samych żółtkach.  Spróbujecie?


Składniki:
500 g sera białego półtłustego
500 g mąki pszennej
4 żółtka
120 g cukru
2 łyżeczki domowego cukru waniliowego
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka spirytusu lub octu
220 ml śmietany 12 %
1 litr oleju lub smalcu (do smażenia)
4 łyżki cukru pudru (do posypania)




Ser zmielić przez maszynkę lub ugnieść dokładnie widelcem lub tłuczkiem do ziemniaków. Do sera dodać przesianą mąkę, sodę, cukier, żółtka, spirytus (ocet), śmietanę i cukier waniliowy. Wyrobić ciasto. Podzielić na dwie części i każdą rozwałkować na grubość około 1,5 cm. Wykrawać szklanką koła. W środku wykroić mniejsze kółko za pomocą kieliszka. Tłuszcz rozgrzać do temp. 180 stopni. Oponki smażyć partiami, z obu stron na złoty kolor. Każdą porcję dokładnie odsączyć z oleju na ręczniku papierowym. Posypać cukrem pudrem. Smacznego!


37 komentarzy:

  1. pięknie Ci wyszły, ja też zrobiłam serowe w tym roku:)

    OdpowiedzUsuń
  2. te oponki spoglądają na mnie sprzed monitora i wołają "zjedz mnie"!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne super przepis

    OdpowiedzUsuń
  4. coś wspaniałego :-) 7 minut i po oponkach...ser dałam chudy, ocet jabłkowy, cukier wanilinowy, ale i tak były przepyszne... Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciszę się, że skorzystałaś z przepisu i oponki zniknęły w oka mgnieniu :)

      Usuń
  5. Ile około wyjdzie tych oponek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tej porcji wychodzi sporo, myślę, że ok. 40- 50 sztuk.

      Usuń
  6. Jutro będę robić i zobaczymy co wyjdzie... A jak znikną wszystkie z talerza....to znaczy, że smakowały i dam kolejny komentarz, jak najbardziej pozytywny... 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam.
    Ja dzisiaj zrobiłam oponki-szczerze to wyszły przepyszne!!! Komentarz jak najbardziej pozytywny!
    Dziekujęza pyszny przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Ile to będzie 120g cukru?! I czy trzeba użyć śmietany 12%?! Czy może być inna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam użycie śmietany 12%, z inną nie próbowałam, 120 g cukru to ok. 1/2 szklanki o pojemności 250 ml.

      Usuń
    2. Kupiłam śmietanę 30% zotta bo nie zauważyłam że w przepisie jest 12% też wyszły 😉

      Usuń
  9. Witam. oponki serowe sa przepyszne dzis zrobilam je dla mojej rodzinki.Niestety nic nie zostało dla gosci .pozdrawaim.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przyjechaly do mnie moje wnuczki i zamierzamy dzisiaj zrobić oponki wedlug twojego przepisu. Napewno sie udadzą. pozdrawiam.
    babcia z wnuczkami.

    OdpowiedzUsuń
  11. 500g mąki ile to będzie szklanek?! Można użyć śmietany domowej czy nie koniecznie?! 220ml śmietany to będzie niecała szklanka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szklanki mają różną pojemność, więc wolę podać składniki w gramach czy mililitrach, bo tak jest bardziej precyzyjnie. Ja używam zawsze szklanki o pojemności 250 ml. 1 szklanka = 150 g mąki, czyli 500 g to ok. 3 1/3 szklanki mąki, ale trzeba pamiętać, że lepiej dosypać ją stopniowo, aby ciasto nie było za twarde, bo mąką jak wiadomo może być mniej lub bardziej wilgotna, a przez to lżejsza lub cięższa. O jaką śmietanę domową chodzi? Ja używam 12 % i taką polecam, 220 ml to niepełna szklanka 250 ml.

      Usuń
  12. Pyszne. Robiłam dzisiaj:}

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne przepisy! Planuje smażyć te oponki na oleju kokosowym - nie powinno to chyba robić różnicy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co kojarzę temperatura dymienia oleju kokosowego to ok. 200 stopni, powinien być więc odpowiednim tłuszczem do smażenia oponek, choć sama zawsze używam do smażenia oleju rzepakowego.

      Usuń
  14. Oponki są zasmaczyste 😃 ja zamiast śmietany daje np jogurt naturalny grecki

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo bardzo dobre:) Polecam

    OdpowiedzUsuń
  16. Serdecznie dziękuję, dzisiaj smazylam Według twojego przeepisu są naprawdę wspaniałe Dziękuję bardzo ,

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie jeden z lepszych przepisów, a coza tym idzie jedne z lepszych oponek. Mniam

    OdpowiedzUsuń
  18. Śmietana kwaśna czy słodka?

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy może być twaróg z wiaderka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ser z wiaderka jest bardzo gęsty to tak, jeśli nie, trzeba będzie dodać więcej mąki lub zmniejszyć jego ilość w przepisie, aby konsystencja ciasta była odpowiednia - aby dało się ciasto zagnieść i wyciąć oponki.

      Usuń
  20. Bardzo dobre!:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wlasnie je zrobilam! Smaczne i szybko sie je robi! Dzieki za przepis!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...