czwartek, 23 lutego 2012

Ciekawostki i porady kulinarne dla początkujących i zaawansowanych.



Oto kilkadziesiąt porad i ciekawostek dotyczących gotowania, które ułatwią wam pracę w kuchni i sprawią, że potrawy będą przygotowane we właściwy sposób, a wam uda się uniknąć kulinarnych wpadek. To także artykuł, który ma na celu wyczulenie was na świadomy dobór składników do potraw podczas codziennych zakupów. Artykuł powstał na podstawie mojego doświadczenia, opinii doświadczonych kucharzy i artykułów prasowych skrupulatnie zbieranych od kilku lat...Mam nadzieję, że lektura okaże się ciekawa i inspirująca, a przede wszystkim stanie się skarbnicą wiedzy dla tych, którzy w swej kulinarnej przygodzie dopiero raczkują....Życzę owocnej lektury ;) 


Owoce
Jeśli nie lubimy pestek w pomarańczy należy wybierać te owoce, które w swej górnej części mają tzw. "pępek", jest to dowodem na to, że pomarańcza jest bezpestkowa.

Jeśli chcemy by owoce w kompocie nie rozpadły się, należy włożyć do wody skórkę z cytryny.

Zielone banany szybciej dojrzeją, jeśli włożymy je do foliowego woreczka zaraz z jabłkiem.
Cytrusy możemy odświeżyć wkładając je na ok. 30 min do ciepłej wody.
Aby cytryna i limetka były bardziej soczyste przed rozcięciem owoców należy je zrolować dłonią.
Jabłko zaraz po obraniu skrapiamy sokiem z cytryny, dzięki temu nie ściemnieje. Połówka jabłka włożona do lodówki neutralizuje nieprzyjemny zapach.
Warzywa
Świeżego ogórka zawsze obieramy od strony jasnej do ciemnej, w przeciwnym razie będzie miał gorzki posmak. 

Wybierając awokado należy zwrócić szczególną uwagę na jego wygląd. Skórka powinna delikatnie uginać się pod naciskiem palca, wtedy mamy pewność, że jest dojrzałe. Jeśli kupimy twardą sztukę, należy ją owinąć w papier śniadaniowy lub gazetę, a w ciągu 2-3 dni zmięknie. Dojrzały miąższ awokado najlepiej wyjąć za pomocą łyżeczki do herbaty. Zaraz po rozkrojeniu skropić je sokiem z cytryny by nie ściemniało. Jeśli używamy tylko połówki awokado, w drugiej części należy zostawić pestkę, awokado dłużej zachowa swój naturalny kolor.

Palenie w przełyku po zjedzeniu papryczki chilli zniwelujemy kromką chleba. Nigdy nie popijajmy zimnej wody!
Brukselka będzie smaczniejsza i szybciej się ugotuje, jeśli jej zdrewniałe części natniemy na krzyż i ugotujemy ją w wodzie z odrobiną cukru i mleka.
Kiedy zamierzamy zamrozić kalafiora i chcemy, aby nie był po rozmrożeniu żółty, do wody dodajmy trochę kwasku cytrynowego.
Jeśli chcemy ugotować naprawdę smaczną fasolkę po bretońsku, należy gotować ją w wodzie, w której się moczyła przez noc i posolić dopiero pod koniec gotowania. Jeśli chcemy by była lepiej "strawna" gotujemy ją w świeżej wodzie.
Aby łatwo zdjąć skórkę z pomidora, należy naciąć go od spodu na krzyż. Zanurzyć w miseczce z wrzącą woda na pół minuty, a następnie zalać zimną wodą.
Podczas gotowania białej kapusty na gołąbki, do miejsca po wyciętym głąbie należy wlać łyżkę oleju, łatwiej będzie nam oddzielać podgotowane liście.
Jeśli chcemy złagodzić ostry smak cebuli lub pora, możemy posolić je na sicie i zostawić na 30 min. a następnie przelać ciepłą wodą. Można też pokrojone warzywa przelać wrzątkiem, co dodatkowo sprawi, że będą bardziej miękkie.
Aby pozbyć się goryczki charakterystycznej dla bakłażana należy pokroić go, obsypać solą i odstawić na 30 min. Następnie opłukać i dokładnie osuszyć na ręczniku papierowym.
Jeśli chcemy usunąć skórkę ze świeżej papryki, kroimy ją na porcje usuwamy gniazda nasienne, układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i zapiekamy ok. 10 min. w wysokiej temperaturze. Przekładamy na sito i zalewamy zimną wodą. Skórka bez problemu odejdzie od miąższu.
Szczypiorek i dymkę najlepiej ciąć nożyczkami bezpośrednio na potrawę. Zachowamy ich kształt i cenne witaminy zawarte w soku.
Sałatę przed podaniem należy umyć i dobrze osuszyć, aby w sałatce nie "opadła". Każdy rodzaj sałaty rwiemy w dłoniach, dzięki temu będzie nie tylko krucha, ale także zachowa cenne witaminy, które przy kontakcie z ostrzem noża ulegają zniszczeniu. Sałatki z dodatkiem sałat polewamy dressingiem tuż przed podaniem, sałata zachowa wtedy swoją kruchość.
Sałatkę ze świeżych warzyw należy solić tuż przed podaniem, gdyż posolone wcześniej, puszczając sok - miękną.
Jeśli kupujemy mrożonki, należy zwrócić baczną uwagę na to czy przypadkiem nie są zbite i zbrylone. Jeśli tak się dzieje najprawdopodobniej były źle mrożone lub rozmrożone  i zamrożone ponownie. Zawartość torebki powinna lekko przesypywać się przy poruszaniu.
Jeśli zależy nam na czasie i chcemy w szybki sposób ugotować ziemniaki, powinniśmy do gotującej się wody dodać łyżkę margaryny.
Aby zneutralizować zapach kalafiora podczas gotowania należy wrzucić do wody kilka gałązek świeżego koperku.
Warzywa (kalafior, brokuł, sałatę) należy myć w słonej wodzie, aby pozbyć się zanieczyszczeń i ewentualnych robaczków.
Z buraczków łatwiej zdejmiemy skórkę, jeśli ugotowane i odcedzone zalejemy zimną wodą.
Zielone warzywa nie stracą swojej barwy, gdy podczas gotowania do wody dodamy odrobinę cukru.
Cebula nie wypuści zielonych pędów, jeśli potrzymamy ją chwilę nad płomieniem świecy. Aby cebula była mniej ostra podczas krojenia, należy ją włożyć przed krojeniem na 15 min. do zamrażalnika. Krojenie cebuli: Cebulę przekrawamy na połówkę, każdą połówkę wzdłuż włókien ale nie do końca. Potem w poprzek włókien na kostkę, dzięki temu cebula nie będzie gorzka.
Aby kolba kukurydzy miała lepszy smak, do wody w której się gotuje wsypujemy odrobinę cukru i wlewamy kilka łyżek mleka.
Aby stare ziemniaki nabrały ciekawego smaku, do wody w której się gotują można dodać listki świeżej mięty. Pomarszczone ziemniaki odnowimy, poprzez włożenie ich na całą noc do garnka z zimną wodą. Takie ziemniaki można użyć do kopytek, klusków. Aby ziemniaki miały ciekawszy smak do wody, w której się gotują można wrzucić pół kostki rosołowej. Ziemniaki, które pod skórka mają zielonkawy kolor (solanina), można zużyć obierając je grubo, namoczyć przed ugotowaniem w wodzie, zalać czystą wodą (mała ilość) i posolić przed końcem gotowania.
Mięsa/Ryby
Jeśli chcemy aby skórka z kurczaka była chrupiąca, należy go wcześniej zamarynować (najlepiej na noc). Piec początkowo w dużej temp. później w mniejszej i polewać sosem powstałym podczas pieczenia. Można posmarować go pod koniec pieczenia wodą z solą, śmietaną lub polać piwem. Kolejnym sposobem jest dodanie do marynaty łyżki płynnego miodu, który karmelizuje się i tworzy chrupiącą powłoczkę.

Rybę można szybko rozmrozić zanurzając ją w naczyniu z mlekiem, lub gazowaną wodą. Przed przygotowaniem należy ją dobrze odsączyć na ręczniku papierowym.
Aby kotlety mielone nie były zbite, do masy przed wyrabianiem należy dodać łyżkę przegotowanej wody.
Wątróbka będzie miała delikatniejszy smak, jeśli wcześniej namoczymy ją w mleku. Szybciej zmięknie posolona pod koniec smażenia, a tłuszcz na patelni nie będzie pryskał, jeśli posypiemy go odrobiną soli lub wątróbkę wcześniej zamrozimy i odmrozimy przed pieczeniem.
Podczas przygotowywania koteltów schabowych należy naciąć białe włókna, łatwiej będzie je rozbić.
Jeśli chcemy określić czas pieczenia mięsa na każdy kilogram jego wagi przeznaczamy ok. 1 godziny. Mięsa drobiowe pieką się szybciej, wieprzowe i wołowe potrzebują 10-15 min. dłużej na każdy kilogram.
Aby panierka nie odpadała od kotleta czy ryby należy trzymać się kilku zasad. Mięso powinno być dobrze osuszone przed panierowaniem. Tłuszcz na patelni powinien być dobrze rozgrzany. Sprawdzimy to wkładając kawałek pieczywa na olej. Rozgrzany jest wtedy gdy chleb zacznie szybko się rumienić a wokół niego pojawią się pęcherzyki powietrza. Można też włożyć końcówkę drewnianej łyżki, jeśli zauważymy pęcherzyki wokół niej, można rozpocząć smażenie. Osuszone kotlety panierujemy w mące, jajku, bułce tartej tylko raz, a nadmiar bułki strzepujemy i od razu wkładamy na gorący tłuszcz. Podczas smażenia nie obracamy kotletów widelcem, bo soki wypłyną na zewnątrz. Lepiej wykorzystać do tego płaskiej łopatki.Panierka będzie jeszcze bardziej chrupiąca, jeśli pod koniec smażnia zwiększymy ogień palnika. Jeśli smażymy większą ilość kotletów, należy je przekładać jeden koło drugiego do otwartego płaskiego pojemnika lub na tackę i pozostawić do wystygnięcia, wtedy panierka na pewno nie odpadnie.
Jeśli chcemy by pieczeń była soczysta i krucha należy ją wcześniej zamarynować (najlepiej przez całą noc). Obsmażyć na dobrze rozgrzanym tłuszczu i piec w rękawie do pieczenia, najpierw w wyższej temp. przez 15 min. następnie w mniejszej. Przed końcem pieczenia rękaw należy rozciąć i posmarować pieczeń wodą z solą lub polać piwem. Po upieczeniu pieczeń zostawiamy na ok. 10 min. aby soki wewnątrz mięsa równomiernie się rozeszły.
Pieczeń jest upieczona, kiedy po wbiciu szpikulca w jej naszerszą część wypływające soki są klarowne i szkliste, a nie krwiste.
Aby łosoś wędzony dłużej zachował świeżość po otwarciu opakowania należy go przłożyć do pojemnika (można dodać świeży koperek) polać cianką warstwą oliwy i szczelnie zamknąć, takiego łososia możemy przechowywać przez tydzień.
Mięso łatwno naszpikujesz warzywami, boczkiem lub suszonymi owocami za pomocą drewnianej łyżki wbijając jej rączkę przez całą długość mięsa i umieszcając w otworze wybrane składniki.
Aby śledzie były delikatniejsze i smaczniejsze, możemy je namoczyć wcześniej w mleku lub w wodzie i mleku w proporcji 1:1.
Zupy
Przesoloną zupę uratuje surowy ziemniak wrzucony do garnka lub kilka łyżek surowego ryżu zawiniętego w gazę.

Gotując żurek z ziemniaki musimy pamiętać, aby najpierw złożyć ziemniaki, a potem wlać żurek, w przeciwnym razie ziemniaki pozostaną twarde.
Rosół
Aby rosół miał ładny kolor i nie był mętny, należy trzymać się określonych zasad: mięso do rosołu zawsze wrzucamy na zimną wodę (białko z mięsa się nie zetnie i soki wypłyną do rosołu), gotujemy go na bardzo małym ogniu (woda w garnku ma tylko odrobinkę bulgotać). Jeśli nie lubimy pływajacej zieleniny warto pora i pietruszkę związać nitką, przed wrzuceniem ich do zupy. Jeśli chcemy nadać rosołowi ładny kolor, pod koniec gotowania wrzucamy podpaloną nad gazem cebulę (może być w łupince), małego buraczka lub odrobinę karmelu. Szumowin nie powinno się zbierać tylko pozwolić im opaść na dno, tym samym należy wlać strumień zimnej wody do rosołu, co sprawi, że opadną one na dół. Jeśli jednak wolimy klarowny rosół, szumowiny zbieramy łyżką cedzakową lub ubijamy pianę z białek i wrzucamy do zupy, po czym wraz z szumowinami zbieramy z powierzchni łyżką. Rosół można też po ugotowaniu przelać przez sito wyłożone papierowym ręcznikiem. Pietruszkę i lubczyk dodajemy pod koniec gotowania, dzięki temu ich zapach pozostanie w zupie. Odtłuścimy rosół chłodząc go i ściagając nadmiar zastygniętego tłuszczu lub zbierająć z wierzchu ciepłego rosołu warstwę tłuszczu za pomocą kostek lodu zawinietych w gazę. Rosołu nigdy nie przykrywamy całkowicie pokrywką. Jeśli przygotujemy większą ilość rosołu możemy zamrozić go w postaci kosteczek (w woreczkach do lodu), będziemy mogli ich użyć do sosów czy innych zup.
Nabiał
Przypalone mleko uratujemy gotując je ponownie ze szczyptą soli.

Pianę z białek bez problemu ubijamy dodając do nich szczyptę soli.
Jeśli chcemy, aby jajko na twardo nie popękało podczas gotowania, musi być w temperaturze pokojowej. Najlepiej nakłóć je w jego szerszej części szpikulcem. Wkładamy je do zimnej wody i gotujemy na małym ogniu. Jeśli zdarzy się, że jajko jednak pęknie należy wlać do wody łyżkę octu lub wrzucić całą zapałkę, aby spowodować natychmiastowe ściecie się białka. Jajko na twardo gotujemy ok. 4-5 min. Jeśli będzie gotowane za długo wokół żółtka pojawi się brzydka szarawa obwódka. Jajko najlepiej obrać najpierw ostukując całą skorupkę. Zimnej jajka obierzemy łatwiej kiedy zanurzymy je na chwilę w gorącej wodzie.
Jajko na miękko również powinno być w temp. pokojowej. Wstawiamy je do zimnej wody i gotujemy na małym ogniu dwie i pół minuty jeśli jest małe, lub 15 sekund dużej jeśli ma rozmiar L i wzwyż.
Jeśli chcemy przygotować pyszną jajecznicę, należy pamiętać, aby jajka roztrzepać z odrobiną mleka, niezbyt dokładnie. Smażyć ją na maśle na bardzo małym ogniu, a do masy jajecznej dodać kilka zmrożonych wiórek masła, które topiąc się w trakcie smażnia nadadzą potrawie kremową konsystencje.
Aby jajko sadzone nie miało twardej nieapetycznej skórki od spodu, można posypać olej odrobiną mąki, wbić je na dobrze rozgrzany tłuszcz i sadzić na małym ogniu. Posolić dopiero na talerzu, zachowa dzięki temu swój połysk. Jeśli chcemy przyrządzić sadzone ze "schowanym" żółtkiem, zaraz po wbiciu jajka na patelnię, nakrywamy ją pokrywką.
Aby szybciej roztrzepać jajka dodajemy do nich odrobinę przegotowanej wody.
Mleko się nie zważy jeśli dodamy do niego 2-3 listki świeżej mięty.
Ciasta 
Jeśli zabraknie nam bułki tartej do posypania tortownicy, możemy ją zastąpić wiórkami kokosowymi, otrębami, kakao, zmiażdżonymi płatkami kukurydzianymi lub drobno posiekanymi orzechami.

Do wysmarowania formy do ciasta można użyć papierków po margarynie czy maśle, dzięki temu nie ubrudzimy rak.
Aby biszkopt był puszysty i delikatny, składniki do jego przyrządzenia powinny mieć temperaturę pokojową.
Aby spód ciasta (np. tarty) nie wyrósł za bardzo przed podpiekaniem go w piecu wykładamy go papierem do pieczenia na który sypiemy ziarna grochu lub fasoli.
Jeśli chcemy sprawdzić czy ciasto jest upieczone, należy wbić w nie patyczek do szaszłyków, jeśli nie przykleiło się do niego ciasto, wypiek jest gotowy.
Pozostałe
Makron do zup czystych zawsze po ugotowaniu przepłukujemy zimną wodą. Do potraw z sosem makron odcedzamy bez płukania. Naturalny krochmal, który się utworzy na powierzchni sprawi, że makaron lepiej pokryje się sosem.
Do ciężkostrawnych potraw należy dodać ziarna kminku lub dużą ilość majeranku, wspomożemy tym samym nasz układ trawienny.
Nieprzyjemny zapach rąk po przyrządzaniu ryby czy obieraniu czosnku zniwelujemy zamaczjąc je w wodzie z dodatkiem cytryny.
Podczas gotowania makaronu, klusek, kopytek do wody wlewamy łyżkę oleju, wtedy z pewnością się nie posklejają.

Oliwę należy przechowywać w zaciemnionym miejscu, gdyż trzymana na słońcu szybko traci swe walory smakowe i cenne składni odżywcze. Otwartą oliwę należy zużyć w przeciągu pół roku.
Jeśli pieczemy coś w foli aluminowej należy zawinąć produkt matową stroną do wewnątrz, jeśli chcemy podtrzymać ciepło przyrządzonej potrawy zawijamy ją błyszczącą stroną do wewnątrz. 

Jeśli przyprawy na bazie soli złapia wilgoć, możemy wsypać do nich kilka ziarenek surowego ryżu, który absorbuje wodę.

Aby pietruszka i koperek dłużej pozostały świeże należy skropić je wodą, zawinąć w folię i włożyć do lodówki.

Jeśli chcemy by ryż miał piekną biało-szklistą barwę należy do wody dodać sok z cytryny lub kwasek cytrynowy.
Koncentrat pomidorowy dłużej będzie śmieży, jeśli przełożymy go do czystego słoika, posypiemy solą i dodamy łyżkę oleju.
Aby mąka z wodą do sosu nie miała grudek, zamiast łyżki czy widelca można użyć miksera lub spieniacza do kawy.
Do owocowej galaretki nie należy dodawać świeżego ananasa i kiwi, owoce te sparawiają że galaretka nie tężeje.
Przed nabiciem składników na szaszłyki patyczki należy zanużyć w wodzie, dzięki temu, podczas grillowania nie spalą się.
Potrawy z grilla bedą bardzo aromatyczne jeśli na brykiet dodamy gałązki świeżej lawendy lub oregano.
Jeśli dodajemy do smażonych potraw czosnek, musimy uważać by nie przypalił się na tłuszczu, będzie wtedy bardzo gorzki. Lepszym rozwiązaniem jest wrzucenie pokrojonego czosnku na oliwę i pozostawienie go, by oliwa naszła zapachem, lub dodanie go do potrawy pod koniec przyrządzania. Czosnek najłatwiej obierzemy z łupinki, gdy zgnieciemy go wcześniej podbiciem dłoni.
Zioła suszone przed wsypaniem do potrawy, należy rozetrzeć w dłoniach, dzięki temu uwolnimy ich cały aromat i smak.
Pieczywo odzyska swą świeżość jeśli nasmarujemy go mlekiem i wstawimy na chwilę do nagrzanego piekarnika.
Aby budyń nie przypalił się podczas gotowania, uprzednio smarujemy dno naczynia masłem.
Aby naleśniki były pulchne warto dodać do nich odrobinę gazowanej wody i szczyptę proszku do pieczenia.
Aby ryż po ugotowaniu i wystygnięciu się nie sklejał, do wody w której się gotował należy dodać łyżkę oleju.
Imbir łatwiej dodać do potrawy skrobiąc go po obraniu łyżeczką do herbaty lub ścierając na drobnej tarce.
Jeśli chcemy aby olej czy oliwa na której smażymy miała lepszy aromat, smarujemy suchą patelnie połówką ząbka czosnku lub przekrojoną papryczką chili i dopiero wtedy wlewamy oliwę lub olej.
Kiedy solimy potrawy? Warzywa świeże i mrożone zawsze wrzucamy na osoloną wodę. Warzywa strączkowe pod koniec gotowania.Warzywa na parze wtedy gdy trochę zmiękną. Zupy na początku gotowania, krupnik zawsze na końcu, wtedy kasza nie ściemnieje. Zapiekanki na bazie surowych ziemniaków pod koniec pieczenia, dzięki temu ziemniaki nie rozpadną się podczas pieczenia. Mięso przed przyrządzaniem, wyjątkiem są: befsztyk wołowy i wątróbka, które solimy pod koniec pieczenia.
Obrane i niezużyte ząbki czosnku, możemy zalać olejem i postawić w ciemnym miejscu. Dłużej pozostaną świeże, a my będziemy mieć pyszny aromatyczny olej do smażenia.
Wybierając laski cynamonu, zwróćmy uwagę na ich grubość. Czym są cieńsze tym bardziej aromatyczne.
Karmel dłużej zachowa swoją płynną konsystencję, jeśli pod koniec podgrzewania dodamy do niego łyżeczkę wody lub soku z cytryny.
Gotowanie wody na makaron przyspieszymy, gdy posolimy wodę dopiero w czasie jej wrzenia.
Przed grillowaniem mięs należy usunąć z niego tłuszte części. Zapobiegniesz powstawaniu płomieni, które zwęgalają potrawę.
Nie grilluj wędzonych produktów. Pod wpływem ciepła uwalniają się z nich niebezpieczne rakotwórcze składniki.
Grzyby najlepiej czyścić za pomocą suchego pędzelka. Nie powinno się ich moczyć w wodzie. Można przelać je jedynie bieżącą wodą i starannie osuszyć.

3 komentarze:

  1. fajne ciekawostki na pewno mi się przydadzą :) dziękuje:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,bardzo fajne ciekawostki i chociaz wiekszosc z tych znam to i tak z zainteresowaniem czytalam.Dziekuje ze wszystko na jednej stronie to duza pomoc dla nas(zapominalskich)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam super fajne i ciekawe powiastki generalnie miod z boczkiem hey

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...