środa, 25 stycznia 2012

Chleb na maślance z otrębami i ziarnami

To jeden z tych przepisów, który powinien znaleźć się w zeszycie z przepisami każdej kobiety. Jest nie tylko prosty w wykonaniu, ale także bardzo smaczny i zdrowy. Uwierzcie, że do przygotowania pysznego chleba, wystarczy wam zaledwie ok. 30 min. 


Składniki:
Na jeden chleb (keksówka 30 cm):
1 szklanki letniej wody + 2 łyżki wody
1 szklanka naturalnej maślanki
3 szklanki mąki pszennej (można użyć pełnoziarnistej)
50 g drożdży (1/2 kostki)
1 szklanka otrębów pszennych
1 płaska łyżka soli
1 łyżeczka cukru
Opcjonalnie:
3 łyżki ziaren słonecznika
3 łyżki pestek dyni
3 łyżki siemienia lnianego
ziarna sezamu
1 łyżka prażonej cebulki
1 łyżka maku
*1 szklanka = 250ml




Drożdże rozpuszczamy w dwóch łyżkach ciepłej wody i dodajemy łyżeczkę cukru. Odstawiamy w ciepłe miejsce do podrośnięcia. Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy otręby, ziarenka i sól. Wlewamy maślankę i wodę i energicznie mieszamy. Dodajemy podrośnięte drożdże i ponownie mieszamy. Całość wylewamy do wysmarowanej i wysypanej otrębami keksówki. Wierzch chleba posypujemy ziarenkami. Wstawiamy do zimnego piekarnika i nastawiamy temperaturę na 180 stopni Celsjusza (grzałka dolna). Pieczemy 1 godz i 30 minut. Po upieczeniu chleb wykładamy na kratkę do ostygnięcia. Przechowujemy zwinięty w lnianą ściereczkę. 



23 komentarze:

  1. Upiekłam ten chleb,pyszny jednak skórki bardzo twarde.. Taki ma być czy coś mi nie wyszło? Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skórka w tym chlebie po upieczeniu jest chrupiąca, ale nie twarda. Chleb przechowywany w płóciennej torbie szybko nabiera miękkości.

      Usuń
  2. Po upieczeniu zrasić górę chlebka wodą i zawinąć w sciereczkę, skórka chlebka zmięknie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wykorzystać ten patent, ja jednak uwielbiam chrupiącą skórkę w chlebie :)

      Usuń
  3. Chlebek wyszedł bardzo dobry tylko następnym razem zmniejszę ilość soli bo jak dla nas wyszedł troszkę za słony:)

    OdpowiedzUsuń
  4. witam! czy zamiast maślanki mogę dodać kefir?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można zamienić maślankę na kefir :)

      Usuń
  5. Mam pytanie :czy włączamy tylko grzałkę dolną?

    OdpowiedzUsuń
  6. witam , niestety mi chlebek nie wyszedł, zakalec w środku , nie wiem czy cos źle zrobiłem czy to wina piekarnika :( ale przepis jest fajny i łatwy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdopodobnie ciasto było zbyt luźne lub to rzeczywiście wina piekarnika. Proszę następnym razem dodać więcej maślanki (lub gęstego jogurtu czy kefiru) a zmniejszyć ilość wody oraz spróbować piec chleb na grzałce góra-dół.

      Usuń
  7. Jak już nie raz piekłaś - wiesz że można wiele rzeczy dodać do ciasta chlebowego.
    Warzna jest gęstość ciasta i czas rośnięcia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję za ten przepis! Jest w sam raz dla mnie, bo nie zawsze mam czas czekać, aż ciasto wyrośnie, żeby dalej je "obrabiać". Zarabiam chleb, wstawiam do piekarnika i czekam już tylko na gotowy, pyszny i zdrowy chlebek!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy przepis. Jeszcze takiego nie piekłam.Czy zamiast drożdży świeżych można dać suche.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można. 25 g świeżych to ok. 7 g suszonych.

      Usuń
  10. Czy można użyć mąki pełnoziarnistej zytniej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego chleba na takiej mące nie piekłam, myślę, że można spróbować - chleb na pewno będzie cięższy i mniej wyrośnięty. Można też zmieszać mąkę pszenną z mąką pełnoziarnistą żytnią pół na pół.

      Usuń
  11. Czy można użyć mąki orkiszowej zamiast pszennej i czy w tej samej ilości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć, chleb będzie mniej wyrośnięty. Polecam także chleb bez maślanki orkiszowy: https://kuchniaszerokootwarta.blogspot.com/2020/03/ekspresowy-chleb-orkiszowy.html

      Usuń
  12. Jeszcze nie spróbowałam, bo gorący, ale ładnie urósł (•‿•). I pierwszy raz się nie przypalił.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) Proszę dać znać jak smakował :)

      Usuń
  13. Witam zaciekawił mnie przepis spróbuję pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że odwiedziłeś moją stronę. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie znak w postaci komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...